Kiedy warto zapisać się na wizytę do psychiatry?

"...lepiej wcześniej niż później..."

Określenie terminu wizyty u psychiatry często wymaga szczerej samooceny objawów i codziennych doświadczeń. Chociaż nie powinieneś próbować samodzielnie diagnozować żadnych konkretnych schorzeń psychicznych, możesz uświadomić sobie i odnotować zachowania, emocje i wzorce myślowe, które są niezdrowe i zakłócają Twoje codzienne życie. Chociaż szukanie pomocy w przypadku problemów ze zdrowiem psychicznym może być trudne i przytłaczające, jest to konieczne.
Choroby psychiczne są bardzo powszechne, a zdrowie psychiczne jest tak samo ważne jak zdrowie fizyczne. Jeśli korzystasz z pomocy terapeuty, może Cię on skierować do psychiatry. Jeśli będzie to Twoja pierwsza wizyta związana ze zdrowiem psychicznym, możesz udać się bezpośrednio do psychiatry w celu diagnozy i uzyskania planu leczenia. Epizody pogorszenia stanu zdrowia psychicznego mogą pojawiać się losowo, rzadko lub być stałe. Ważną rzeczą do zapamiętania jest to, że jeśli negatywnie wpływają na jakość życia, jest to wyraźny znak, że powinieneś szukać pomocy. Jeśli masz którykolwiek z poniższych objawów lub doświadczeń, możesz rozważyć wizytę u psychiatry lub poinformowanie o tym swojego lekarza pierwszego kontaktu:

• Niezdolność do zarządzania lub kontrolowania swoich emocji.
• Ciągłe lub częste epizody złości.
• Nadmierne lub irracjonalne obawy.
• Angażowanie się w ryzykowne zachowania.
• Nadmierne zmartwienie i/lub smutek.
• Znaczące zmiany we wzorcach snu.
• Stosowanie substancji psychoaktywnych.
 • Zaburzenia odżywiania.
• Spadek wydajności w szkole lub pracy.
• Wycofanie się z sytuacji społecznych.
• Myśli o samookaleczeniu.

Pamiętaj, że posiadanie lub szukanie pomocy w przypadku choroby psychicznej nie jest wstydem. Im szybciej zwrócisz się o pomoc i leczenie, tym szybciej poczujesz się lepiej.

Dla Pacjenta

Jak przygotować się do wizyty u psychiatry lub psychologa?

Przydzielono Ci już godzinę i datę. Przygotuj się, aby jak najlepiej wykorzystać sesję lub konsultację. Aby to zrobić, należy wykonać następujące czynności:

• Zapisz skargi i pytania, które chcesz zadać lekarzowi (podczas spotkania martwisz się, zapominasz o ważnych szczegółach, umykają ci fakty dotyczące rozwoju zaburzenia).
• Jeśli już konsultowałeś się ze specjalistą, skorzystaj z jego opinii lub zaleceń.
• Jeśli byłeś już leczony z powodu swojego zaburzenia, śpisz nazwy lub nawet weź leki, którymi byłeś leczony lub zrób zdjęcia wszystkich leków, którymi byłeś leczony.
• Jeśli miałeś badania lekarskie, przynieś  wyniki badań.
• Jeśli spotykasz się z psychoterapeutą lub psychologiem w sprawie swojej relacji z drugą osobą, warto poprosić tę osobę o spisanie problemów i trudności, które jej zdaniem występują.

GODZINY PRACY

Wylacznie wcześniej uzgodnione wizyty i konsultacje:

Poniedziałek - czwartek 15:00 - 20:00 Piątek, sobota niedziela, święta – nieczynne

W weekendy i w święta pomoc medyczna (w tym psychiatryczna) w sytuacjach poza normalnymi godzinami pracy jest dostępna w szpitalach psychiatrycznych w ramach tzw. ostrego dyżuru (ul. Nowowiejska 27, ul. Sobieskiego 9 w Warszawie itp.)

Kiedy udać się po wsparcie psychiatry?

Psychiatra to lekarz medycyny, który może diagnozować i leczyć stany psychiczne, emocjonalne i behawioralne. Psychiatra może przepisywać leki i zabiegi medyczne oraz wystawiać zwolnienia.
Czym zajmuje się psychiatra? Psychiatra to lekarz będący ekspertem w dziedzinie psychiatrii.

Psychiatra zajmuje się diagnostyką, leczeniem i profilaktyką zaburzeń psychicznych, emocjonalnych i behawioralnych.
Jaka jest różnica między psychiatrą a psychologiem? Psychologowie leczą choroby psychiczne za pomocą psychoterapii. Psycholog w odróżnieniu od psychiatry nie może przepisywać leków. Psychiatrzy zazwyczaj leczą bardziej złożone schorzenia psychiczne, zwłaszcza te, które wymagają leków, leczenia lub hospitalizacji. Psychiatra bardzo często ściśle współpracuje z psychologiem lub psychoterapeutą podczas procesu pracy z Pacjentem. Zakres działania i pomocy tych specjalistów uzupełnia się wzajemnie. Spotkania z psychologiem zazwyczaj są częstsze niż z psychiatrą. Psycholog lub psychoterapeuta omawia na bieżąco to z czym zmaga się pacjent, psychiatra natomiast czuwa nad stanem pacjenta podczas wizyt kontrolnych. Często w znacznym stopniu posiłkując się wywiadem i opisem psychologa prowadzącego. Współpraca psychologa i terapeuty z psychiatrą jest bardzo istotnym elementem szybkiej poprawy stanu zdrowia Pacjenta.

Co robi psychiatra? Psychiatra ocenia, diagnozuje i leczy zaburzenia psychiczne, emocjonalne i behawioralne. Psychiatrzy są lekarzami i mogą zlecać lub przeprowadzać różne testy medyczne i psychologiczne. Testy te, w połączeniu z rozmowami na temat objawów oraz historii medycznej i rodzinnej, umożliwiają psychiatrom diagnozowanie schorzeń psychicznych. Psychiatrzy opracowują również zindywidualizowane plany leczenia, które mogą obejmować psychoterapię, leki i inne zabiegi medyczne. Co leczy psychiatra?

Psychiatrzy mogą diagnozować i leczyć wiele rodzajów schorzeń, w tym:

• schizofrenia i inne psychozy
• zaburzenia urojeniowe (paranoja, z. Otella)
• zaburzenia snu (bezsenność, tzw. lunatyzm, upojenie przysenne)
• następstwa psychiczne organicznych uszkodzeń mózgu (fizycznych, posttraumatycznych, pooperacyjnych, toksycznych (alkohol, narkotyki) i w przebiegu chorób somatycznych, ogólnoustrojowych (np. niedoczynność tarczycy, cukrzyca, ch. Parkinsona itp.)
• uzależnienia (chemiczne i behawioralne)
• choroba Alzheimera i inne typy otępienia
• zaburzenie lękowe (nerwicę) i fobie
• ADHD, DDA, PTSD itd.
• spektrum autyzmu
• zaburzenie afektywne jedno- i dwubiegunowe
• depresja, dystymia, cyklotymia
• zaburzenia osobowości
•  zaburzenia hipochondryczne
• zaburzenia psychiczne w przebiegu upośledzenia umysłowego, innych zaburzeń neurorozwojowych
• zaburzenia dysocjacyjne
• zaburzenia somatyzacyjne
• zaburzenia odżywiania
• zaburzenie obsesyjno-kompulsywne (OCD)

Jakie metody leczenia stosują psychiatrzy?

Psychiatrzy stosują i przepisują różne metody leczenia, w tym:
  1. Psychoterapia
  2. Leki
  3. Inne metody leczenia, takie jak przedczaszkowa stymulacja magnetyczna (TMS) i inne.

Leczenie chorób psychicznych jest bardzo indywidualne dla każdej osoby, często obejmuje ono kombinację terapii.

Czego się spodziewać w trakcie wizyty u psychiatry?

Aby jak najlepiej wykorzystać wizytę u psychiatry, warto się do niej przygotować.

Przynieś listę najważniejszych kwestii, które chcesz omówić ze swoim psychiatrą.
• Omów nowe objawy lub zmiany w istniejących lub wcześniejszych objawach. Rozważ prowadzenie codziennego dziennika objawów, aby łatwiej było śledzić, jak objawy się zmieniają lub wpływają na jakość życia.
• Omów wszelkie zmiany w swoim ogólnym stanie zdrowia fizycznego. • Omów historię chorób fizycznych i psychicznych swojej rodziny.
• Podziel się ze swoim psychiatrą, jak postrzegają cię inni, zwłaszcza rodzina, przyjaciele i współpracownicy, którym naprawdę na tobie zależy.
• Przynieś listę wszystkich aktualnie przyjmowanych leków i substancji. Uwzględnij leki na receptę; Leki bez recepty; wszelkie witaminy, suplementy i produkty ziołowe.
• Bądź szczera / szczery, nie zatajaj faktów lub swoich obaw przed psychiatrą lub psychologiem. Im bardziej się otworzysz tym celniejszą uzyskasz pomoc.

Jakie pytania zadać psychiatrze?

Pomocne może być zadawanie psychiatrze następujących pytań podczas wizyty:
• Jaka jest moja diagnoza i jak do niej doszedłeś?
• Jakie masz doświadczenie w leczeniu mojego schorzenia?
• Jakie są moje możliwości leczenia?
• Kiedy mogę spodziewać się poprawy?
• Skąd będę wiedzieć, że czuję się lepiej?
• Co powinienem zrobić, jeśli czuję się gorzej?
• Z kim mam się skontaktować w nagłym przypadku związanym z moim stanem?
• Jakie są skutki uboczne mojego leku?
• Czy będziesz współpracować z moimi innymi lekarzami / terapeutami?

Chociaż uznanie i szukanie pomocy w przypadku zaburzeń zdrowia psychicznego może być przytłaczające, często bywa koniecznością. Bardzo często również przynosi szybkie efekty i złagodzenie objawów, zwłaszcza przy wczesnym rozpoznaniu. Psychiatra może postawić trafną diagnozę i zaproponować plan leczenia. Psychiatrzy i psychoterapeuci są ekspertami w swojej dziedzinie i mają aktualną wiedzę na temat badań, leków i ścieżek terapeutycznych, które mogą Ci pomóc. Twój psychiatra będzie z tobą współpracował, aby ustalić najlepszy dla ciebie plan leczenia.
Test na depresję

Zrób nasz test i sprawdź, czy grozi Ci depresja.
Droga Czytelniczko, drogi Czytelniku, Depresja uchodzi za jedną z najcięższych diagnoz, jaką może postawić medycyna. Choroba ta może dotknąć każdego z nas, a często jest tak podstępna, że początkowo trudno ją zauważyć. Brytyjscy naukowcy twierdzą nawet, że każdy człowiek (!) przechodzi raz w życiu ten stan.
Uważa się, że w Polsce żyje 1,5 mln chorych. Należy do tego doliczyć również tych, którzy nie zostali zdiagnozowani. Depresja to częste schorzenie występujące też wśród cukrzyków.  Wykonaj nasz test i sprawdź, czy grozi Ci depresja (wg Rainer Limpinsel).

Udziel odpowiedzi na wszystkie poniższe pytania, jeżeli znajdujesz się w danym stanie co najmniej 2 tygodnie.
 Czy cierpisz na depresję?
 1. Nie śpię dobrze. tak / nie *
2. Martwię się o moją przyszłość. tak / nie *
3. Mam uporczywe myśli, nie mogę się zdecydować. tak / nie *
4. Czasami nie mam ochoty na cokolwiek. tak / nie *
5. Prawie nigdy się nie cieszę. tak / nie *
6. Moje życie wydaje mi się bezsensowne, nawet myślę o samobójstwie. tak / nie *
7. Nie mam apetytu. tak / nie *
8. Jestem ciągle w stanie niepokoju. tak / nie *
9. Nie mam ochoty na seks. tak / nie *
Wynik (liczba odpowiedzi pozytywnych) __________ .

0-2 odpowiedzi pozytywne: raczej nie masz depresji.
3-6 odpowiedzi pozytywnych: możliwe jest, że cierpisz na depresję. Wybierz się do lekarza.
7-9 odpowiedzi pozytywnych: najprawdopodobniej masz ciężką depresję. Wybierz się natychmiast do lekarza.
Szczególnie istotne jest pytanie numer 6. Myśli samobójcze są zawsze podejrzane. W tym wypadku wystarczy to jedno „tak”, by wybrać się do lekarza i rozpocząć terapię!

W żadnym wypadku nie należy wstydzić się swojej depresji ani zaprzeczać jej objawom. Depresja to takie samo niedomaganie fizyczne jak artroza, tyle że jego przyczyna leży w mózgu. Wybierz się do lekarza i pozwól sobie pomóc. W dzisiejszych czasach możliwe jest wyleczenie każdej depresji.

W spawie kontynuowania leczenia, porad, konsultacji prosimy o umówienie się
na wizytę w jednej z dwóch Placówek:
1.
MACROMEDICA
Centrum Medyczne
ul. Gagarina 26/U5 00-754 Warszawa
Rej. +48 784 000 159 , +48 22 590 44 40
e-mail: kontakt@macromedica.pl

2.
 ALFA - LEK
Lecznica Profesorsko-Ordynatorska
ul. Nowy Świat 58A 00-363 Warszawa